Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3827-0
- DOI: 10.14746/amup.9788323238287
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2020
Monografia pt. Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, pod redakcja naukową Moniki Christoph i Sonii Wawrzyniak, jest publikacją, której problematyka skupia się przede wszystkim wokół dwóch kategorii pojęciowych, niezwykle istotnych współcześnie, jakimi są potencjał szkoły i rynek pracy. Układ i struktura pracy wynikają z założonej i ujętej w tytule zależności między społeczno-edukacyjnym potencjałem szkoły a rynkiem pracy. Zostały wyodrębnione dwie duże części, z których pierwsza dotyczy przestrzeni współczesnej szkoły, kształtującej jej społeczno-edukacyjny potencjał, druga natomiast edukacyjnego wymiaru rynku pracy. Część pierwsza opracowania składa się z 16 rozdziałów, a część druga obejmuje 15 tekstów. W holistycznym ujęciu poszczególne rozdziały przedstawiają obszerne ujęcie problematyki wraz z uwzględnieniem indywidualnego podejścia każdego z autorów zarówno w wymiarze teoretycznym, praktycznym, jak i badawczym. Teksty przygotowane zostały przez łącznie 34 Autorki i Autorów w roku 2019 oraz na początku 2020.
Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak
Szkoła a rynek pracy – wprowadzenie
CZĘŚĆ I
PRZESTRZENIE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY A JEJ POTENCJAŁ
SPOŁECZNO-EDUKACYJNY
Eugeniusz Piotrowski
Wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych jako ważny warunek postępu społecznego
Sonia Wawrzyniak
Uczeń z pasją – wspieranie uczniów w odkrywaniu indywidualnych zasobów
Patrycja Wesołowska
Zasoby uczniów jako fundament rozwoju osobistego i zawodowego
Sylwia Jaskulska
Relacje rówieśnicze jako czynnik ułatwiający pokonywanie progów szkolnych
Agata Matysiak-Błaszczyk, Barbara Jankowiak
Wybrane zagadnienia dotyczące kompetencji wychowawczych w pracy z młodzieżą
podejmującą zachowania ryzykowne
Kamila Słupska
Między pasją a obowiązkami. Młodzież wobec szans i zagrożeń
Łukasz P. Ratajczak
Odporność psychiczna dzieci i młodzieży wobec narastających utrudnień w zakresie
psychospołecznego funkcjonowania. Potrzeba kształtowania zasobów odpornościowych
Joanna Jarmużek
Wychowanie do samodzielności dziecka z wadą lub chorobą serca
Maria Porzucek-Miśkiewicz
Zadania pedagoga szkolnego we współczesnej szkole
Paulina Peret-Drążewska
„Syndrom umysłowości nowoczesnej” u młodzieży szkół średnich
Sylwia Polcyn
Teen drama jako element kultury popularnej a kształtowanie osobowości
młodego człowieka
Marta Dobrzyniak
Potencjał kompetencyjny kadry pedagogicznej. Aspekt kompetencji informatycznych
Agnieszka Barczykowska
Szkoła wobec procesu gentryfikacji – wzajemne relacje, szanse i zagrożenia
Mariusz Przybyła
Szkoła „złowiona” we własne sieci – rzecz o kształceniu tradycyjnym i komplementarnym
w obliczu pandemii koronawirusa Covid-19
Marta Kędzia, Katarzyna Sadowska
Profesjonalne szkolnictwo muzyczne w Polsce – perspektywa historyczna
Emilia Grzesiak
Współczesne wyzwania w obszarze edukacji STEM
CZĘŚĆ II
RYNEK PRACY A SZKOŁA – KONTEKSTY BUDOWANIA
POZYTYWNEGO DIALOGU
Ewa Solarczyk-Ambrozik
Doradztwo zawodowe – poradnictwo karierowe – w obliczu nowych wyzwań
Agnieszka Cybal-Michalska
Proaktywność jako strategia doświadczania sukcesu w karierze
Monika Christoph
Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy?
Renata Tomaszewska
„Ogrodnicy i rośliny”. Współczesna edukacja a rynek pracy przyszłości
Małgorzata Rosalska
Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste
wyzwania
Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska
Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami
Magdalena Barańska
Przygotowanie do (potrzeb rynku) pracy vs przygotowanie do życia – kierunki działań
współczesnej szkoły
Joanna Kozielska
Tranzycja ze szkoły uczącej zawodu na rynek pracy w kontekście kompetencji przyszłości
i scenariuszy przyszłości rynku pracy
Małgorzata Mikut
Studia wyższe – między potrzebą samorealizacji a wymogami studiów i rynku pracy.
Obszary zaangażowania studentów
Lucyna Myszka-Strychalska
Młodzież z grupy NEET – wyzwania dla współczesnej edukacji oraz propozycje rozwiązań
Anna Mańkowska
Obywatel szyty na miarę. Edukacja moralna w szkole chińskiej
Katarzyna Ludwikowska
Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego – między behawioryzmem a konstruktywizmem
Ewelina Szczechowiak
Potencjał doradztwa zawodowego w rzeczywistości szkolnej
Anna Oleszczyk
Jak pomóc nastolatkowi w wyborach edukacyjno-zawodowych? Wybrane działania
na przykładzie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Hubert Tomkowiak
Współzawodnictwo czy współpraca – model systemu edukacji a realia rynku pracy
Streszczenie. Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy
Summary. Social-educational potential of school and job market
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Social-educational potential of school and job market |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 325 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-3827-0 |
DOI | 10.14746/amup.9788323238287 |
Liczba stron | 482 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 31,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |